facebook
Limitovaná akce! Při nákupu dvou produktů Ben & Anna získáte 1x Ben & Anna Tuhý deodorant Máta v hodnotě 159 Kč (1 na objednávku)
Objednávky do 12:00 odesíláme ihned | Doprava zdarma nad 1500 Kč | Výměny a vrácení do 30 dnů zdarma

Objevte výhody pohanky pro vaše zdraví

Pohanka je výjimečná pseudoobilovina, která se těší stále větší oblibě díky svým bohatým výživovým hodnotám a všestrannému využití v kuchyni. Tato bezlepková superpotravina, která patří mezi pseudoobiloviny jako jsou například quinoa nebo amarant, je cenným zdrojem bílkovin, vlákniny, vitamínů a minerálů. V tomto článku se podíváme na to, proč by pohanka neměla chybět ve vašem jídelníčku a jaké má přínosy pro zdraví.

Výživové vlastnosti pohanky

Pohanka je nejen chutná, ale také velmi zdravá. Obsahuje přibližně 11 % bílkovin, což je více než u většiny obilovin. Tyto bílkoviny mají vysokou biologickou hodnotu díky optimálnímu poměru aminokyselin. Pohanka je také bohatá na vlákninu, která podporuje zdraví trávicího traktu. Obsahuje oba typy vlákniny, rozpustnou i nerozpustnou. Rozpustná vláknina slouží jako živina pro prospěšné bakterie ve střevní mikroflóře.

Mezi další důležité živiny, které pohanka obsahuje, patří minerály jako zinek, měď, selen a mangan. Z vitamínů se v ní nachází zejména vitamíny skupiny B (B1, B2, B3), E a C. Pohanka je také známá svým vysokým obsahem rutinu, který posiluje cévy a zvyšuje jejich pružnost. Rutin spolupracuje s vitamínem C a společně působí jako silné antioxidanty.

Zdravotní benefity pohanky

Pohanka je oblíbená nejen pro své výživové hodnoty, ale i pro své léčivé vlastnosti. Díky obsahu rutinu pomáhá při prevenci a léčbě křečových žil, popraskaných žilek a sklonu ke krvácení. Rutin také podporuje zdravou funkci oběhového systému a může přispívat ke zmírnění příznaků silné menstruace.

Další výhodou je, že pohanka neobsahuje lepek, což z ní činí ideální potravinu pro lidi s celiakií nebo pro ty, kteří se snaží omezit příjem lepku. Její vysoký obsah vlákniny podporuje zdravé trávení a může pomoci při regulaci hladiny cukru v krvi.

Pohanka také obsahuje antioxidativní sloučeniny, které mohou tělo chránit před oxidačním stresem a zánětlivými procesy. Díky obsahu flavonoidů a dalších fytonutrientů může pohanka přispět k prevenci chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby a některé typy rakoviny.

Pohanka v kuchyni

Pohanka je velmi všestranná a snadno se začlení do různých pokrmů. Může být použita jako příloha místo rýže nebo těstovin, ale také jako hlavní ingredience v polévkách, salátech a kaších. Pohankové mouky jsou vhodné na pečení chleba a pečiva, ať už samotné nebo v kombinaci s jinými bezlepkovými moukami. Existuje mnoho způsobů, jak pohanku připravit a konzumovat. Loupaná pohanka se používá jako kroupy nebo lámanka, pohankové vločky jsou ideální do snídaňových směsí a pohanková mouka se skvěle hodí na pečení. Můžete ji také použít jako základ pro pohankové placky nebo palačinky.

Vyzkoušejte například pohankové rizoto s houbami a zeleninou, pohankové palačinky plněné ovocem nebo pohankové kaše na sladko či na slano. Pohanka se také hodí do polévek, například do tradiční slovenské polévky zvané "pohanková". Pro inspiraci můžete zkusit pohankové recepty, které zahrnují pohankové nudle soba, pohankové lívance nebo dokonce pohankové dezerty. Výborným nápadem je také pohankové pesto, které můžete použít jako omáčku na těstoviny nebo dip k zelenině.

Pohanka a udržitelnost

Pěstování pohanky je šetrné k životnímu prostředí, protože vyžaduje méně chemických postřiků a hnojiv než jiné plodiny. Pohanka má navíc krátký vegetační cyklus, což z ní činí efektivní a ekologicky udržitelnou plodinu. Její pěstování přispívá k biodiverzitě a zlepšuje kvalitu půdy. Pohanka se pěstuje hlavně v oblasti střední a východní Evropy, ale její popularita roste i v jiných částech světa. Díky své relativné nízké náročnosti na podmínky je ideální plodinou pro udržitelné zemědělství.

Ekologický přístup k pěstování pohanky zahrnuje i rotaci plodin, která pomáhá udržovat úrodnost půdy a snižuje riziko eroze. Pohanka je často používána jako meziplodina, což znamená, že se pěstuje mezi hlavními plodinami, aby zlepšila půdní strukturu a snížila potřebu syntetických hnojiv.

Pohanka ve světě

Ve světě se pohanka těší velké oblibě, především pak v Asii a Evropě. V Japonsku se z ní připravují slavné nudle soba, které jsou oblíbené pro své nutriční hodnoty a charakteristickou chuť. V Rusku a Ukrajině se pohanka často konzumuje ve formě kaše zvané "kaša", která je základem mnoha tradičních pokrmů.

Na Západě roste popularita pohanky díky rostoucímu zájmu o zdravou výživu, udržitelnost a bezlepkové produkty. Mnoho lidí objevuje pohanku jako skvělou alternativu k tradičním obilovinám a jako součást různých dietních plánů, včetně paleo a keto diet. V Indii se pohanka používá během půstů a náboženských svátků, kdy je mnoho tradičních obilovin zakázáno. Pohanka je zde známá pod názvem "kuttu" a je základem pro přípravu pokrmů jako jsou kuttu ka atta (pohanková mouka) nebo kuttu ke pakore (pohankové frittery).

Pohanka je snadný krok ke zlepšení stravy

Pohanka je superpotravina, která si určitě zaslouží místo ve vašem jídelníčku. Díky svým výživovým hodnotám, zdravotním benefitům a ekologickému pěstování je ideální volbou pro ty, kdo hledají zdravé a udržitelné potraviny. Ať už ji použijete jako základ pro hlavní jídla, přísadu do salátů nebo na pečení, pohanka vám poskytne cenné živiny a podpoří vaše zdraví. Vyzkoušejte různé recepty s pohankou a objevte její všestrannost spolu se skvělou chutí.

Díky všestrannosti pohanky můžete neustále experimentovat s novými recepty a způsoby přípravy. Pohanka vás překvapí nejen svými zdravotními benefity, ale i bohatou chutí, která obohatí váš jídelníček a přinese do něj nový rozměr. Nezáleží na tom, zda jste vegan, vegetarián, bezlepkový strávník nebo jednoduše hledáte zdravější alternativy - pohanka je skvělou volbou pro každého.

Sdílet:

Kategorie
Top TOPlist