facebook
Objednávky do 12:00 odesíláme ihned | Doprava zdarma nad 1800 Kč | Výměny a vrácení do 90 dnů zdarma

Parfum (Fragrance)/neurčitý původ

Skóre škodlivosti: 6 (Nezařaditelné)


Látka „parfum (fragrance)" – co se skrývá za vůní?

Parfum (nebo také fragrance, případně parfémová kompozice) je obecný termín označující směs vonných látek přírodního nebo syntetického původu, která se přidává do široké škály výrobků – od kosmetiky po čistící prostředky. Nejedná se o jednu konkrétní chemickou sloučeninu, ale o komplexní směs, jejíž složení bývá často obchodním tajemstvím. Výraz „parfém" se běžně objevuje ve složení výrobků jako obecné označení, v případech, kdy výrobce nezveřejní jednotlivé komponenty.

Chemické vlastnosti

Jelikož parfum (fragrance) označuje směs látek, není možné uvést jeden systematický název, chemický vzorec či CAS číslo – tyto údaje jsou specifické pro jednotlivé složky směsi. Typickou vlastností těchto látek je jejich vysoká těkavost, která umožňuje, aby vůně rychle pronikly do okolí. Mnohé z těchto sloučenin jsou kapaliny, často bezbarvé nebo světle žluté, s výrazným aromatickým profilem. Mezi běžné složky patří například:

  • Linalool (C10H18O)
  • Limonen (C10H16)
  • Geraniol (C10H18O)
  • Coumarin (C9H6O2)

Tyto látky se mohou vyskytovat v přírodě – například v esenciálních olejích – nebo být synteticky vyráběny. Směs parfum obvykle obsahuje desítky až stovky jednotlivých molekul, z nichž každá přispívá k výslednému vonnému charakteru.

Využití a aplikace

Hlavním účelem parfému ve výrobcích je dodat nebo zlepšit vůni. S parfum se nejčastěji setkáváme v kosmetických a osobních produktech – parfémy, deodoranty, sprchové gely, pleťová mléka nebo šampóny. Dále se přidává do čisticích prostředků, osvěžovačů vzduchu či aviváže. Parfémové kompozice mohou sloužit k:

  • Zamaskování nepříjemných pachů složek produktu
  • Posílení pocitu svěžesti nebo čistoty
  • Podpoře značkové identity produktu pomocí charakteristické vůně

Použití fragrance je tedy nejen funkční, ale také marketingové – vůně ovlivňuje vnímání kvality a emocí spojených s produktem.

Přirozený výskyt a výroba

Mnohé látky používané jako parfémové složky se přirozeně vyskytují v rostlinách – například esenciální oleje z levandule, růže, citrusů nebo dřeva. Tyto oleje se extrahují metodami jako lisování za studena, destilace vodní párou nebo enfleuráž. Avšak kvůli nákladům a variability přírodních zdrojů se mnoho vonných látek vyrábí synteticky.

Syntéza probíhá v chemických závodech, kde se z dostupných surovin (např. terpenů nebo aromatických uhlovodíků) vyrábějí konkrétní molekuly se žádanými vonnými vlastnostmi. Kombinací přírodních a syntetických složek vznikají směsi precizně navržené tak, aby vůně byla stabilní, dlouhotrvající a senzoricky příjemná.

Bezpečnost a ekologie

Z pohledu bezpečnosti může být označení „parfum" problematické. Skutečnost, že se jedná o neveřejnou směs, znemožňuje spotřebitelům i citlivým jedincům posoudit rizika. Některé složky mohou působit jako:

  • Kožní alergeny (např. limonene, eugenol)
  • Dráždivé látky pro dýchací cesty
  • Fototoxiny či potenciální endokrinní disruptory

Evropská unie požaduje, aby při obsahu nad určitou mez byly jednotlivé alergenní vonné látky (např. linalool, citronellol) uvedeny ve složení výrobků. Přesto zůstává mnoho nejasností – hlavně u produktů, kde figuruje pouze složka „parfum".

Z hlediska ekologie mohou některé parfémové ingredience negativně ovlivňovat vodní organismy nebo se obtížně rozkládat v přírodě. Proto se například v ekologické drogerii a kosmetice stále častěji preferují čistě přírodní éterické oleje nebo se výrobky parfemují minimálně, případně vůbec. Více se o ekologickém přístupu k vůním můžete dočíst například v článku „Vůně a chemie – proč vybírat přírodní ".

Zajímavosti a souvislosti

Používání vůní má velmi dlouhou historii – už ve starověkém Egyptě byly vonné oleje a pryskyřice součástí náboženství i každodenní hygieny. Moderní parfumerie se výrazně rozvinula v 19. století s nástupem organické syntézy, která umožnila vyrábět ozonické, aldehydové nebo „čisté" květinové vůně bez nutnosti sběru ohrožených rostlin. Termín „fragrance" se stal běžnou součástí ingredients seznamů zejména ve Spojených státech a byl součástí ochrany obchodního tajemství formulací.

Zajímavostí je, že různé země přistupují k regulaci různě. V USA patří označení „fragrance" mezi tzv. „trade secrets", takže výrobce není povinen složení zveřejnit. Naopak v EU se klade důraz na transparentnost alergenů. Trendem posledních let je stoupající zájem o transparentní kosmetiku, kde výrobci uvádějí složení i parfémových komponent.

Shrnutí

Parfum (fragrance) je označení pro směs vonných látek, které dodávají vůni široké paletě výrobků. Ačkoliv její obsah bývá neveřejný, hraje zásadní roli ve vnímání kvality, čistoty i identity značky. Zároveň je však parfum předmětem debat kvůli své možné dráždivosti a ekologickému dopadu. S rostoucím zájmem o zdraví a životní prostředí se objevuje stále více výrobků, které používají přírodní parfemaci nebo se snaží vůně zcela vynechat, přičemž takové alternativy najdeme například i na portále Ferwer.cz.

Tuhle látku v našich produktech nenajdete. Vyzkoušejte přírodní produkty bez chemie z naší nabídky.

Bio Heřmánková voda 250 ml
Bio Heřmánková voda 250 ml
Detail produktu
Chanel Coco Mademoiselle Intense parfémovaná voda pro ženy
Chanel Coco Mademoiselle Intense parfémovaná voda pro ženy
Detail produktu
Nina Ricci Premier Jour parfémovaná voda pro ženy
Nina Ricci Premier Jour parfémovaná voda pro ženy
Detail produktu
Montblanc Legend Spirit toaletní voda pro muže
Montblanc Legend Spirit toaletní voda pro muže
Detail produktu
SOS lokální sérum na vyrážky/herpes - STOP AKNÉ  10 ml
SOS lokální sérum na vyrážky/herpes - STOP AKNÉ 10 ml
Detail produktu
Montblanc Legend toaletní voda pro muže
Montblanc Legend toaletní voda pro muže
Detail produktu

Kategorie Hledání Košík Chat
TOPlist